۱۸ آبان

اهمیت سگمنتیشن و تارگتینگ در تبلیغات

شباهت تبلیغات با کشاورزی


چقدر در انتخاب رسانه و شناسایی مخاطب حساسیت دارید؟؟؟

 

من در این مطلب قصد دارم اهمیت شناسایی مخاطب، رسانه و بودجه تبلیغاتی را به زبان عامیانه بازگو کنم
چنانچه مخاطب را گیاه فرض کنیم و بودجه تبلیغاتی را آب
ما در یک باغچه کوچیک تعدادی کاکتوس و در گوشه دیگری مقداری سبزی ریحون داریم. هر هفته با ۵۰ لیتر آب این باغچه را به صورت غرق آبی آبیاری میکنیم با نادیده گرفتن این اصل که سبزی ریحون روزانه به آب نیاز دارد و کاکتوس ماهانه، این نوع آبیاری نه اینکه برای کاکتوس و ریحون بی فایده است بلکه ریشه کاکتوس را میپوساند و ریحون به دلیل کمبود آب از بین میرود.
در صورتی که ما میتوانستیم با کانالیزه کردن آب برای ریحون با یک پنجم این آب ریحون را روزانه آبیاری کنیم و ما بقی آب را ذخیره کرده و از خشک شدن کاکتوس با آب زیاد هم جلو گیری کنیم.
حال چنانچه آب را همان بودجه تبلیغاتی و گیاه و درخت را همان مخاطب هدف کمپین تبلیغاتی فرض کنیم به اهمیت سگمنتیشن و تارگتینگ پی میبریم.

 

متاسفانه ما برای انتخاب رسانه به سلیقه کارفزما و بودجه توجه میکنیم و خیلی کمتر به اینکه ما از طریق چه رسانه ای میتوانیم به چه مخاطبی دست رسی پیدا کنیم توجه داریم. آیا این مخاطب از مخاطبین گروه هدف ماست یا خیر در صورت نبودن این دقیقا مثل آب زیاد برای کاکتوس است چون به صورت کلی پیامی که برای قشر مخاطب متوسط به پایین جامعه به لحاظ اجتماعی اقتصادی در نظر گرفته شده نه اینکه برای قشر مخاطب متوسط به بالا مناسب نیست بلکه ممکن است بازخورد منفی داشته باشد (به عنوان مثال در صورتی که پیام آفر باشد امکان دارد در برخی صنایع مخاطب متوسط به بالای جامعه نسبت به تخفیفها دید بیکیفیت بودن محصول را داشته باشند و تخفیف و قیمت مناسب برای آنها ارزش محسوب نشود شاید حتی ضد ارزش باشد و این تبلیغ دقیقا برعکس عمل کند و آن مخاطب را از بین ببرد مثل آب روزانه برای کاکتوس)

 

نظریه نقش در تبلیغات

دیدگاه ها


  • […] بیدار…. منظور از شما همان برندتان است میزان آگاهی مخاطب از برند و محصول شما چقدر است و این آگاهی در چه مرحله ای […]

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.